Zakonska prava oštećenika nakon prometne nesreće
Potrošači (prema riječima Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, a i prema servisnim radionicama) se u procesu obrade šteta po policama osiguranja od obvezne auto odgovornosti susreću sa nizom problema. Prosječan potrošač nedovoljno je informiran i educiran o svojim zakonskim pravima. Naime, mnoga prava potrošača imaju, ali ih ne koriste što odgovara osiguravajućim društvima u obvezi plaćanja štete kojima je u interesu da što manje plate štetu. Neki od glavnih problema ukratko su: procjena štete od zaposlenika osiguravajućeg društva u obvezi plaćanja štete, odugovlačenje sa procjenom štete, nuđenje izvansudske nagodbe u iznosima višestruko manjima od stvarne štete bez potrebnog PDV-a, usmjeravanje popravka vozila u auto servisne radione koje nisu izbor oštećenika, rok od 60 dana za plaćanje nespornog dijela štete, neplaćanje računa popravka u cijelosti, troškova zamjenskog auta, naknade za umanjenu vrijednost vozila itd…
Popis prava oštećenika temelji se na aktualnom zakonodavstvu Republike Hrvatske i propisima Europske Unije, smjernicama nadležnih državnih institucija kao što su Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga i Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja kao i sudske prakse nadležnih sudova, a najviše prakse Vrhovnog suda Republike Hrvatske.
Naknada štete koja se dogodi u prometu na području Republike Hrvatske obrađuje se prema Zakonu o obveznim odnosima (Narodne novine 35/05, 41/08, 125/11, 78/15, 29/18), Zakonu o obveznim osiguranjima u prometu (Narodne novine 151/05, 36/09, 75/09, 76/13, 152/14) te Zakonu o osiguranju ( Narodne novine 30/15, 112/18, 63/20, 133/2 ), ali i po polici obveznog osiguranja u prometu odgovorne osobe-štetnika. Kad se štetni događaj na teritoriju Republike Hrvatske odvije, oštećenik-potrošač tada prijavljuje štetni događaj, odnosno štetu na vozilu osiguravajućem društvu prema polici osiguranja štetnika.
Temeljni propis za naknadu štete je „Odgovorna osoba dužna je uspostaviti stanje koje je bilo prije nego što je šteta nastala.” – ČLANAK 1085. st.1. Zakona o obveznim odnosima – osiguratelj štetnika dužan je nadoknaditi štetu.
Zakon o obveznim osiguranjima u prometu (u kontekstu naknade šteta po policama– navodi samo da je odgovorni osiguratelj dužan oštećeniku u roku od 60 dana dostaviti obrazloženu ponudu za naknadu štete. To je temeljni propis po kojem su osiguravajuća društva dužna postupati nakon štetnog događaja i likvidirati štetu.
U kontekstu predstojećih izmjena Zakona o obveznim osiguranjima u prometu (a koji je stupio na snagu 01.01.24.) važno je napomenuti da se novim izmjenama omogućava vozačima da u postupku pred odgovornim osigurateljem oštećena osoba ima pravo priložiti nalaz i mišljenje neovisnog vještaka i ponudu servisne radionice za popravak štete, a koje je osobno izabrala.
Ono što svakako treba naglasiti su smjernice i preporuke Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja RH od dana 20.02.2020. veljače, KLASA: 034-08/18-01-093 koja navodi sljedeće: “…AZTN ističe kako je nužno da oštećenik ima pravo samostalno odabrati auto servisnu radionicu neovisno o tome je li riječ o je uvrštena u mrežu ugovornih servisa ili ne…”.
Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga u svojim smjernicama navodi također isto odnosno: „.. Oštećena osoba, odnosno osiguranik može slobodno izabrati gdje će popraviti svoje vozilo i na temelju računa popravka vozila koji mu je izdala izabrana radionica u kojoj je izvršen popravak potraživati isplatu naknade štete odnosno naknade iz osiguranja…“.
I sudska praksa ide u navedenom smjeru. Naime, Vrhovni sud Republike Hrvatske, koji je u svojoj presudi od dana 04.06.2014. godine, poslovni broj Rev 818/11, u sporu potrošača protiv osiguravajućeg društva kod obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti, utvrdio sljedeće: „…naknada se određuje u onom iznosu koji je prema redovnom tijeku stvari potreban da bi se materijalna situacija oštećenika dovela u prijašnje stanje, odnosno stanje u kojem se nalazila prije štetnog događaja, a u slučaju oštećenja stvari naknadu štete predstavlja novčani iznos u visini cijena dobara i usluga potrebnih za popravljanje stvari. Oštećenik ima pravo izbora hoće li oštećenu stvar popraviti kod ovlaštene stručne osobe (poduzetnik), koji je kao porezni obveznik ovlašten zaračunati kupcu (naručitelju, odnosno oštećeniku) porez na dodanu vrijednost…“.
Iz gore navedenih odredaba donosimo Vam popis temeljnih prava potrošača kao i određene savjete kako postupati u određenim situacijama nakon štetnog događaja u prometu. Radi boljeg razumijevanja popis prava bit će pisan jednostavnim uobičajenim jezikom da ga svi razumiju te na način kao da se autor izravno obraća oštećeniku/potrošaču.
PRAVA i SAVJETI:
1. Nakon štetnog događaja:
- Probajte se smiriti. Provjerite ima li ozlijeđenih. Ako ima, pružite prvu pomoć i kontaktirajte HITNU pomoć i Policiju.
- Ako nema ozlijeđenih i šteta je samo materijalna utvrdite slijed događaja i krivnju. Ukoliko ne možete dogovoriti tko je kriv zovite policiju koja će izaći na teren i utvrditi tko je kriv te napraviti zapisnik. Ukoliko „krivac“ prizna krivnju ispunite europsko izvješće o nezgodi i uzmite sve podatke o „krivcu“ od osobnih podataka, broja njegove police, marke automobila i slično
- Fotografirajte mjesto nesreće, Vaš automobil i automobil „krivca“ iz svih mogućih kutova. Dobro će doći kod odštetnog zahtjeva.
- Kontaktirajte svog „majstora“ odnosno registrirani servis te ga pitajte za savjet kako dalje postupati. Ako je vozilo u „voznom stanju“ najbolje je da odete kod svog majstora zajedno sa „krivcem“. Ako vozilo nije u voznom stanju kontaktirajte „šlep“ službu (imate pravo na naknadu tog troška) koji će vozilo odvesti do Vašeg majstora. Kad vozilo dopremite do svog majstora isti će Vam pomoći da podnesete zahtjev osiguravatelju „krivca“ i on će Vam procijeniti Vašu štetu po službenoj kalkulaciji. Povjerite svoj problem Vašem „majstoru“ odnosno ovlaštenom servisu koji će se pobrinuti za Vas. Osiguranje će tada prihvatiti kalkulaciju majstora ili će poslati svog procjenitelja na izvid štete.
- Ne morate ići na procjenu štete (procjenilište) kod odgovornog osiguratelja! To nije zakonska obveza.
- Prijava štete odgovornom osiguratelju može i putem online, e-maila.. Neki osiguravatelji imaju i aplikacije za prijave štete. Više ne morate osobno odlaziti u poslovnice osiguranja. Kod prijave štete priložite fotografije vozila, fotografije sa mjesta nesreće, europsko izvješće ili zapisnik policije, (pred)račun popravka vozila ili mišljenje neovisnog vještaka
- Odgovorni osiguratelj (osiguranje „krivca“) dužan Vam je u roku od 60 dana od dana primitka odštetnog zahtjeva utvrditi (pravnu) osnovanost i visinu toga zahtjeva te Vam dostaviti obrazloženu ponudu (iznos štete).
- Odgovorni osiguratelj u pravilu radi svoj izvid štete KOJI NIJE PRAVNO OBVEZUJUĆI DOKUMENT!
- Odgovorni osiguratelj često osporava visinu satnicu servisa i navodi da to neće platiti i da morate ići u jeftinije servise ! To nije pravno točno te je pogrešno i protupravno! Osiguratelj mora taj trošak podmiriti u cijelosti
- Odgovorni osiguratelj (osiguranje „krivca“) dužan Vam je u cijelosti nadoknaditi štetu na Vašem vozilu odnosno vratiti vozilo u prvobitno stanje (prije štetnog događaja), a to se može ostvariti popravkom vozila kod Vašeg „majstora“ odnosno servisa po računu popravka vozila
- Ne morate pristati na obrazloženu ponudu (nagodbu) od osiguranja „krivca“ već imate pravo popraviti svoje vozilo u radionici PO SVOM IZBORU
- Ukoliko ne pristanete na nagodbu od osiguranja „krivca“ imate pravo popraviti svoje vozilo u radioni (servisu) po svom izboru koje će Vam isporučiti račun popravka, a osiguranje „krivca“ je dužno u cijelosti platiti račun popravka koji predstavlja naknadu štete
- Imate pravo na zamjensko vozilo za čitavo vrijeme kad je Vaše vozilo na popravku. Sklopite ugovor o najmu vozila, spremite račune i iste platite. Trošak najma vozila zatražite od osiguranja „krivca“ koji je taj trošak dužno podmiriti jer to predstavlja štetu. Ako Vaš „majstor“ ima zamjensko vozilo neka Vam isto da na korištenje, a taj trošak zatražite od osiguranja „krivca“
- Nakon popravka vozila preuzmite svoje vozilo i e-mailom javite osiguranju „krivca“ da su dužni platiti račun popravka u cijelosti zajedno sa svim ostalim zahtjevima
- Ukoliko Vam odgovorni osiguratelj ne isplati u cijelosti štetu po računu popravka pokrenite sudski postupak protiv osiguratelja! Sudska praksa je na Vašoj strani! Obratite se za pomoć odvjetnicima.
2. Savjeti oštećeniku
- Ne pristajte na nagodbe osiguravajućeg društva koje je u obvezi platiti štetu (osiguranje „krivca“). Osiguravajuće društvo ponuditi će Vam novčani iznos višestruko manji od stvarnog iznosa štete pa nećete imati dovoljno sredstava da platite popravak.
- Zatražite ponudu i kalkulaciju od svog „majstora“, ovlaštenog servisa za marku vozila ili neovisnog (neovlaštenog servisa) ili od neovisnog procjenitelja koji će Vam točno izračunati i procijeniti štetu na Vašem vozilu.
- Ukoliko niste zadovoljni postupanjem ili sumnjate u ispravnost postupanja osiguranja „krivca“ napišite im putem e-maila ili pošte prigovor na postupanje
- Totalna šteta je oštećenje vozila u slučaju kad je popravak ekonomski neisplativ ili tehnički neizvediv ili kad su troškovi popravaka vozila jednaki ili veći od tržišne vrijednosti vozila. Kod „totalne štete“ na Vašem vozilu koje je procijenilo osiguravajuće društvo u obvezi plaćanja zatražite izračun i kalkulaciju štete od svog „majstora“, ovlaštenog servisa za marku vozila, neovisnog procjenitelja ili sudskog vještaka koji će Vam potvrditi radi li se „totalnoj šteti“ ili ne. Osiguravajuća društva često govore da se radi o „totalnoj šteti“ na Vašem vozilu kako ne bi morali podmiriti stvarnu štetu u velikom novčanom iznosu nakon popravka vozila, odnosno Vaše vozilo je ipak za popravak, a ne za proglašavanje „totalne štete“.
- Imate pravo na naknadu za „umanjenu vrijednost vozila“. Umanjena vrijednost vozila je razlika između tržišne vrijednosti vozila prije i nakon nezgode, odnosno nakon popravka vozila. Zatražite da Vam neovisni procjenitelj ili sudski vještak izračuna umanjenu vrijednost vozila pa taj novčani iznos zatražite od osiguravajućeg društva u obvezi plaćanja štete
- Kod ugovaranja police osiguranja vozila pažljivo birajte osiguravajuće društvo. Kod sklapanja police od obvezne auto odgovornosti ili kasko osiguranja pažljivo čitajte odredbe ugovora i uvjete na koju se polica poziva
- U slučaju da posumnjate da odgovorni osiguratelj „krivca“ radi sve kako bi osporio pravnu osnovu štete, odugovlači sa isplatom ili nije isplatio štetu po računu popravka Vašeg „majstora“ prijavite takvo postupanje HANFI na e-mail adresu potrosaci@hanfa.hr i na adresu udruge za zaštitu potrošača HUZP@ZG.T-COM.HR ili strukovnu organizaciju servisa info@huas.hr gdje Vam pravni tim HUAS-a može pomoći oko naplate štete putem suda
3. Razlika između auto osiguranja i kasko osiguranja vozila
- Jednostavnim rječnikom radi se o sljedećem: Skrivite li Vi prometnu nezgodu, vaša polica obveznog auto osiguranja podmirit će troškove štete na tuđoj imovini i ozlijeđenih osoba. Ako je vaš automobil oštećen, štetu podmirujete sami. Ugovorite li kasko osiguranje, imate pravo na podmirenje štete na vlastitom vozilu čak i ako ste vi uzrokovali prometnu nezgodu.
Navedena prava i savjete potrebno je prezentirati klijentima kako bi u njima probudili svijest o značajnim pravima koje imaju u ovoj temi, a isti ih ne koriste.
Obratiti nam se možete pisanim putem na adresu Unčanska 2, 10250 Zagreb ili na e-mail: info@huas.hr.